חדשנות עסקית - פלסף או תכלס?


תוכנית תגמול לעובדים ולמנהלים TASKFORCE

נתחיל מהסוף – ברוב המוחלט של החברות הישראליות המצליחות שפגשתי לא אוהבים חדשנות.


למה?

בחלק מהמקרים המנכ"ל / הבעלים חושב שחדשנות זה בזבוז זמן ושחבל להשקיע בזה הרי "הכל עובד טוב בעסק והחברה מצליחה ומרוויחה". בחלק השני, היכן שלמנכ"ל כבר נפל האסימון שהחדשנות חשובה לעסק, עסוקים יותר בלדבר על חדשנות ופחות בלעשות חדשנות.


רגע לפני שנדבר על איך עושים חדשנות עסקית - נזכיר למנכ"לים חברי מועדון ה"הכל טוב בעסק", שחדשנות חשובה לחברה שלהם בעיקר בגלל שבנקודה כלשהי בזמן התנאים ישתנו וכדאי להם להיות מוכנים.

* שחקן חדש ורעב יכנס לשוק

* טכנולוגיה חדשה תפותח

* הרגולציה תשתנה

* מקבלי ההחלטות בצד הלקוח יתחלפו

ועוד ועוד תרחישים שונים שבכוחם לטרוף את הקלפים ולחלקם מחדש.


מנכ"ל - אין לך זמן לקרוא את כל המאמר? לחץ כאן לתקציר מנהלים

המיצוב הבעייתי של חדשנות בקרב עסקים בישראל

כאשר מדברים בחברות בינוניות בישראל על חדשנות זה בד"כ נשמע כמו מקבץ ססמאות בסגנון "אצלנו מקדמים תרבות של חדשנות", "אנחנו יוצרים אווירה שמעודדת חדשנות", “Think Create Embraces” וכד'. בהרבה מהמקרים תהליך החדשנות מובל על ידי אנשי משאבי האנוש או על ידי 'צוות חשיבה חוצה חברה' שהוקם על ידי מישהו במטרה לעשות משהו... ה"משקיעניות" מבין החברות שעושות חדשנות יזמינו הרצאות אורח, יקיימו סדנאות לחשיבה מחוץ לקופסה או ייקחו את האנשים שלהם ליום גיבוש יצירתי שבו הם יצטרכו לפתור משימות בצוות, לבשל כמו מאסטר שף או לרוץ למיליון...


סיכום ביניים:

חוויות נחמדות (שזה אחלה אבל לא קשור לחדשנות) - יש

השקעת משאבי זמן / אנרגיה / תכנון – בהחלט

הוצאות – ברור

תוצרים - לא ממש. מדוע?


בשביל שחדשנות תניב תוצרים אנחנו, המנהלים, צריכים לשנות תפיסה לגביה ולגבי הדרך שבה נוביל תהליכי חדשנות בחברות שאנו עומדים בראשן.

ב- TASKFORCE אנחנו קוראים לתהליכים האלה חדשנות עסקית.


  • חדשנות עסקית מתחילה ב- State of mind של המנכ"ל ושל הנהלת החברה שבבסיסה הסתכלות "בוחנת ושואלת" בניגוד להסתכלות "יודעת" לגבי סוגיות עסקיות שונות וההכרה שלכל בעיה, בוודאי בעולם העסקי, יש יותר מפתרון נכון אחד.

  • חדשנות עסקית היא אמצעי לשיפור תוצאות עסקיות והיא לא מטרה בפני עצמה. מכאן שאתה, המנכ"ל או המנהל המוביל חדשנות עסקית, נדרש להציב מטרות, יעדים ומשאבים לתהליך, ולוודא שכל מי שלוקח בו חלק מסונכרן על המטרות ויש לו את המוטיבציה המתאימה להשתתף בו.

  • חדשנות עסקית היא לא דיגיטל ולא טכנולוגיה הרבה מנכ"לים ומנהלים בכירים נוטים לחשוב שחדשנות = דיגיטל / טכנולוגיה ולכן מחפשים "בכוח" את הפתרון במחוזות אלה. המציאות היא שבחלק מהחברות הפתרון החדשני הוא אכן טכנולוגי או דיגיטלי, אבל בהרבה מאד מקרים אחרים חדשנות עסקית באה לידי ביטוי בדרך שבה מתנהלים מול לקוחות, בדרך שבה מייעלים תהליכים בתוך החברה, ביצירת מודל עסקי חדש שיאפשר הרחבה של קהלי היעד או בפיתוח מתודולוגיה לניתוח פוטנציאל של עסקאות שתשפר את תהליכי קבלת ההחלטות העסקיות בחברה.

שתי דרכים להתנעת תהליכי חדשנות עסקית בחברות בינוניות

לתהליכי חדשנות יש נטיה להפוך לגיבוב של פגישות פלסף חסרות מטרה שבסופן יוצאים המשתתפים מהחדר ושואלים את עצמם "מה לעזאזל עשיתי בשעתיים האחרונות ואיך זה עוזר לי לענות על 450 המיילים שמחכים לי באינבוקס".

שתי הדרכים המובאות כאן עבדו מצוין בתהליכי חדשנות עסקית שהובלנו יחד עם מנכ"לים והנהלות של חברות בינוניות בישראל.

הצלחנו תכל'ס להביא תוצאות בדמות פתרונות לבעיות עסקיות, ולא פחות חשוב - הצלחנו להימנע מלגלוש למחוזות הפלסף הקלישאתיים.

יחסית קל וטבעי להתחיל תהליכי חדשנות עסקית בהתבסס על המבנה העסקי הקיים של החברה, על התהליכים המתרחשים בה ועל הבעיות שהיא סובלת מהן. המיקוד והמטרה של תהליך החדשנות העסקית הוא באיתור המקומות בהם נוכל לעשות אופטימיזציה או לפתור בעיות.


1. פרקו את התהליכים בעסק

  • הגדירו תהליך עסקי בחברה שברצונכם לבחון (לדוגמה תהליך הקליטה של לקוח חדש בחברה או תהליך האספקה לאחר השלמת ההזמנה).

  • התחילו בפירוק התהליך שבחרתם לגורמיו הראשוניים ביותר ותארו כל אחד מהגורמים הללו במשפט או בפסקה קצרה.

  • עכשיו החליפו את הנקודה שבסוף המשפט או הפסקה שכתבתם בסימן שאלה והתחילו את הדיון, שיתקיים בשני מישורים נפרדים:

  • המישור הראשון "מלמעלה" בהסתכלות על התהליך כולו - היכן הוא יעיל והיכן פחות, מהם צווארי הבקבוק בתהליך, היכן עולה או יורדת שביעות הרצון של הלקוח, היכן כחברה אנו מביאים לידי ביטוי את הערכים המוספים שלנו והיכן פחות, מהן הנקודות בתהליך שבהן אנו מאבדים לקוחות או שבהן מתחילות בעיות וכד'.

  • המישור השני של הדיון הוא המישור הפרטני המתקיים לגבי כל אחד מהשלבים שמיפיתם בתהליך. לדוגמה: מה קורה במעמד החתימה על ההסכם או בנקודה שבה עוברת ההזמנה לשלב הליקוט לפני אספקה.


2. התחילו מהגדרת בעיה עסקית ספציפית

  • כמנכ"ל או כמנהל בארגון אתה בוודאי מודע לבעיות ספציפיות ש"תוקעות" את החברה שלך. בהרבה מקרים התרגלנו לחיות עם הבעיות האלה ואנחנו מקבלים אותן ומסבירים לעצמנו, לבעלי החברה או לדריקטוריון ש"אלה הם תנאי השוק" או "זו הסביבה התחרותית" "אלה הם משאבי השיווק והמכירות שיש לנו" וכהנה הסברים שונים.

  • כאשר מתחילים מבעיה עסקית מוגדרת היטב (לדוגמה נטישת לקוחות אחרי X חודשים) יהיה קל יותר לפתח תהליך חדשנות עסקית תכליתי וממוקד מטרה.



אחריות מנכ"ל לחדשנות עסקית

כמנכ"ל אלה התנאים ההכרחיים שאתה חייב לוודא שמתקיימים על מנת לקיים חדשנות עסקית בחברה שלך


  • מוכנות לנסות ולהיכשל – קשור לנקודה הקודמת אבל בכל זאת מחדד פן אחר של העניין. חדשנות עסקית היא קרקע בתולית וחדשה, ובמידה רבה היא היכולת לבצע ניסוי וטעייה עד לפיצוח הסוגיה. אם לא יהיה לנו האומץ, אורך הרוח והמשאבים לנסות ולהיכשל - לא נוכל לצאת מגבולות המוכר והידוע, וממילא לא נעסוק בחדשנות עסקית אמיתית.

  • תיאום ציפיות - כבר אמרנו קודם - חדשנות עסקית היא אמצעי ואינה מטרה. תקשר את זה לצוות שלך בזמן התנעת התהליך. וודא שהם יודעים מה אתה מצפה שיהיו תוצרי התהליך. וודא שהם רתומים לתהליך תכליתי שלא נועד לסמן V על משבצת ה"תרבות החדשנית". זו הזדמנות טובה להזכיר את הכתבה בנושא הגברת המוטיבציה של מנהלים במשימת הכנת תוכניות עבודה.

  • דוגמה אישית – כמו בכל פעולה של מנכ"ל או מנהל - האנשים שלך מסתכלים עליך. אם תבוא עם ראש פתוח מצד אחד אבל עם הגדרת מטרות ברורה ודרישה לתוצרים ממשיים - כולם יתיישרו אחריך. אם תשקיע בתהליך ותבוא אליו מוכן - כולם יעשו כמוך. ואם לא - אז גם הם לא...

בהצלחה בחדשנות עסקית בפרט ובעסקים בכלל

גיל וייט

הפוסט כתוב בלשון זכר לשם הנוחות בלבד. הכתוב מכוון, מטבע הדברים, לשני המינים גם יחד.


עוד משימות עסקיות שהשלמנו בהצלחה